Lärande på fritidshem

432194779_b216904382_m

CC By Arlo MagicMan

Vilken resa jag är med om.
Inte för att glorifiera mitt arbete, men jag deltar och leder en process på några av kommunens fritidshem där målet är att förbättra kvalitén på fritidshemmen, och det är verkligen en resa. En spännande och rolig resa. Ett utvecklingsarbete som kommer att ta tid.

Att förbättra ett kvalitetsarbete är ingen ”walk in the park”… Framförallt inte när vi kommer till verksamheten på fritidshem. Förutsättningarna är absolut inte de bästa. Stora barngrupper. Nedskärningar på personal. Undermåliga lokaler. Då kan man ju undra, går det att sätta sig ned med ett gäng fritidspedagoger och prata om barns lärande?

Absolut! Det har vi gjort hela hösten. Vi har valt att ”bara” titta barns lärande och utveckling. Vilka mål ska vi arbeta med? Hur kan vi göra dessa gemensamma? Vi har dessutom tittat och samtalat om hur barn lär, och hur vi kan få fatt på vad de lär sig, för att sedan försöka synliggöra detta. Vi har precis lämnat stationen på vår långa resa. Ni vet väl att en förändringsprocess tar ca. 5-7 år? Från en del människor brukar jag höra en liten suck när jag säger det, med all rätt. Det gäller att hålla i, ha kontinuitet, tålamod och ett brinnande engagemang för barns lärande…  Då kanske det blir bra.

Just nu är vi inne i diskussioner om dokumentation. Hur kan vi dokumentera på fritids? Vad ska vi dokumentera? Hur hittar vi tid till att dokumentera och framförallt, VARFÖR ska vi dokumentera. Ordet börjar bli en aning slitet (dokumentera). Det har en negativ klang. Men det vi försöker göra, är att sätta dokumentationsarbetet i ett sammanhang, så att det blir något positivt, något som främjar lärande, något som blir lustfyllt och roligt, något som gör att man kan ta sig till ”nästa level”
Sammanhanget är lika enkelt som svårt. Det handlar om att vi ska dokumentera för att synliggöra ett lärande, barns lärande. Om vi ska stötta och främja barns lärande, så måste vi också hjälpa till med att visa var de befinner sig och vart de ska. Om barnen ska bli medvetna om sitt eget lärande så måste de få återkoppling och det är där dokumentationen kommer in.
Det finns dock en trist syn, eller kanske hellre ett traditionellt tänkande runt att dokumentera och ge återkoppling. ”När ska vi hinna sätta oss ned och skriva ner allt?”, var en fråga som jag direkt fick alldeles nyligen i arbetet med att dokumentera barns lärande. Varför har vi en sådan syn på dokumentation? Vem har sagt att allt måste skrivas ned? Återkoppling kan väl ges direkt, i samtalet – ögonblickligen… Vi gör ju det dagligen, eller hur? Det vi jobbar stenhårt med, är att dokumentera och ge återkoppling kring ett mål eller förmåga. Det är skillnad. Det är kvalitet. Och jag tror att det tar lite mindre med tid än att dokumentera hela verksamheten. Naturligtvis måste vi någon gång sätta oss ned, samla in alla kuliga saker vi gjort, reflektera och diskutera om vi hamnat på rätt spår, dvs återkoppla till oss själva eller det vi idag kallar kollegialt lärande.
Det är inte lätt, det är en resa, men jag tror att vi är på rätt spår. Gäller bara att hålla i…

Timperley och Hattie  (2007) har beskrivit hur återkoppling skulle kunna fungera, deras feed-back, feed-up och feed-forward är alldeles lysande tycker jag, och går alldeles utmärkt att överföra till fritidsverksamheten. Om du vill läsa mer om detta kan du med fördel gå in på Malmö Högskolas sammanfattning, där de även har hänvisning till litteraturen.

När vi kommer till återkoppling, den superviktiga feedbacken, så vill jag passa på att nämna Jessica Sjöbloms utvecklingsblogg på Årstaskolan. Hon, liksom jag är med i #digiskol och delar med sig av bra grejor, något som utvidgar min egen kunskap. Hennes blogg brukar jag ta som ett gott exempel på att återkoppla, och att det hon beskriver också är en form av dokumentation. Hennes senaste inlägg om barns lärande är på pricken likt det jag försöker beskriva. den direkta återkopplingen. Barns omedelbara lärande. Upptäckten av att lära sig. Precis mitt i fritidsverksamheten, mitt i det informella lärandet. Läs gärna hennes (och barnens) utveckling av ”självärderingstrappan” (från kass till vass på Årstaskolan). Det är dokumentation, barnens egna dokumentation. När jag ändå är inne på att tipsa om bra inlägg, så kan ni fortsätta och titta på Lotta Bohlins inlägg om #thebig6. Den sjätte förmågan som grundar allt lärande , enligt mig. Precis som Lotta Bohlin beskriver, så är det egentligen ingen ”förmåga”, utan en tolkning av del 1 och 2 i Lgr 11, som tillsammans blir de värdegrundande förmågorna.

 

 

5 reaktion på “Lärande på fritidshem

  1. Pingback: Kvalitet i fritidshem | Pedagog Östersund

  2. Mathias Inläggsförfattare

    Tack för kommentaren. Vad glad jag blir av att du vill föra vidare mina tankar till dina kollegor! Det är verkligen en utmaning det här med dokumentation, men om man tänker att vi ska göra det för barns lärande så öppnar sig en helt ”ny värld”. Det gäller dock att balansera det hela. Vi måste också finna en systematik, en kontinuitet. Därför är det också viktigt att samla allt och reflektera över den gjord dokumentationen. Samtal, bilder, skriftlig dokumentation osv… Hör gärna av dig något mer!! // Vänligen Mathias

  3. monicajobb

    ”Det finns dock en trist syn, eller kanske hellre ett traditionellt tänkande runt att dokumentera och ge återkoppling. ”När ska vi hinna sätta oss ned och skriva ner allt?”, var en fråga som jag direkt fick alldeles nyligen i arbetet med att dokumentera barns lärande. Varför har vi en sådan syn på dokumentation? Vem har sagt att allt måste skrivas ned? Återkoppling kan väl ges direkt, i samtalet – ögonblickligen… Vi gör ju det dagligen, eller hur?”
    Precis detta är ju standard problem överallt (särskilt inom fritids tror jag som jämfört med skolan saknar förtroendetiden) – ett hinder på vägen. Att tänka som du gör vad gäller dokumentationen är mycket mer inspirerande än att skriva ner en massa som ingen ändå hinner läsa. Den tanken tar jag med mig till mina kollegor!

  4. Pingback: Uppgift 3 i #digiskol #digifri | Lärande perspektiv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *