Bedömning för lärande med digitala verktyg

Kylir

CC BY Kylir

Tänk er en grå, kall jämtländsk novemberdag…
Nordvästanvinden drar in och solen orkar nästan inte lysa något mer.
Ingen upplyftande tanke, eller hur. Men så har vi det. Vi i Östersund.

Men om man tittar lite bortom den kalla nordvästanvinden, så kan man märka att på vissa platser pågår det fullt av aktiviteter. Aktiviteter som präglas av en varm och gemytlig atmosfär, där skratten finns och framförallt ett brinnande engagemang.
Igår fanns en sådan plats på Wargentinskolans aula. Den fylldes av ett hundratal huttrande jämtländska pedagoger som skulle bänka sig för att lyssna på två stycken föreläsare. Kaffet i pausen höll på att förberedas och bullarna lämnade en hemtrevlig doft efter sig. Ett nyfiket sorl spred sig i lokalen samtidigt som de två föreläsarna höll på att förbereda sig.
Föreläsarna hette Karin Brånebäck och Patricia Diaz. De skulle tillsammans försöka att inspirera pedagogerna att använda de digitala verktygen i sin undervisning. Karin började med att berätta hur du som pedagog kan ”flippa klassrummet”. Hon angav snabbt tonen i lokalen. Pedagogerna började att nicka igenkännande i beskrivningarna runt att undervisa på ett traditionellt sätt; elever i bänkrader, läraren som den enda kunskapsbäraren och att det, generellt sett, faktiskt inte har hänt så mycket i våra lärmiljöer på hundra år. Sedan börjar hon berätta historien om att ”flippa”, från Erik Mazur, Khan Acedemy till Jon Bergmann och Aaron Sams. Hur en metod sakta utvecklas, från traditionella läxor till att flippa klassrummet. Vilken resa! Det ”flippade klassrummet” innebär kortfattat att läraren förbereder det centrala innehållet med genomgångsmaterial i form av webbbaserade genomgångar som ”hemläxa” (film,podcast, text eller blogg m.m) istället för den traditionella föreläsningen/genomgången i klassrummet. Det ger i sin tur tid i klassrummet för att arbeta med förmågor och återkoppling samt individuellt stöd. När så Karin började att ge konkreta exempel om de första stapplande stegen kring att flippa, men också hur framgångsrikt arbetet har blivit, så börjar också pedagogerna att skratta, le och smittas av Karins brinnande engagemang. Jag tror att många av pedagogerna gick hem med tanken att; ”Jo, jag ska banne mig försöka göra det här. Det är ju bra!” Många tar nog också Karin på orden. Att börja hoppa från den lilla snöhögen först, sen tar vi den stora…

Efter kaffet blev det Patricia Diaz tur. Hon tog över stafettpinnen från Karin med ett lika smittsamt och brinnande engagemang.
Hon pratade om hur elever och lärare kan effektivisera, förenkla och förbättra det formativa arbetssättet med hjälp av de digitala verktygen. Det handlar om att synliggöra elevers (och lärares) lärande och kunna ge kontinuerlig och effektiv återkoppling. Patricia delade med sig av konkreta tips, verkliga händelser, tankar om ”hur ska det här egentligen gå” och hur eleverna känner sig när läraren bestämmer sig för att publicera på webben. Även hon berättade om sina första stapplande steg. Hur fel det kunde bli, men att det i slutändan ändå blev bra. Hur eleverna lockades att våga uttrycka sig på webben, kanske inte perfekt varje gång, men hur deras progression och lärande blev synligt. Pedagogerna fick massor av tips på verktyg som de kan använda i sin undervisning, många med fokus på samarbete mellan eleverna, men också för återkoppling på vad de presterat och hur de ska ta sig vidare. Och ja. Det tar lite tid att testa, pröva och ge sig på de här verktygen, men det är värt varenda minut idag anser Patricia. Som lärare är hon mer effektiv och kan ge bättre återkoppling till sina elever.

Jag är så imponerad över Karin och Patricia. Vilka drivkrafter. Vilken vilja. Men också över deras öppenhet och nyfikenhet.
Tack för att ni värmde oss.

 

2 reaktion på “Bedömning för lärande med digitala verktyg

  1. Mathias Inläggsförfattare

    Tack själv. Jag hoppas som sagt att vi träffas igen. Finns sååå mycket att prata om och utveckla 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *