Förändrat lärande.

Jag höll just på att planera ett stort projekt inför hösten 2014. Började med en klassisk mindmap och skrev dit ord som synligt lärande, utveckling, inspiration och…  ….innovation. Efter ett tag tog kreativiteten paus och jag beslutade mig för att titta på #digiskols sändning med Carl Heath. Ordet innovation fick plötsligt en innebörd. Det Carl Heath så väl förklarade var att han under några år funderat på hur vi kan utveckla den digitala tekniken så att den kan kopplas ihop med den fysiska (analoga) världen.  Hur vi  från idéstadiet kan få en fysisk slutprodukt i form av en 3D figur eller hur vi med fysiskt material kan nyttja den digitala tekniken till att skapa nya användingsområden. Det slog mig medan jag lyssnade att det här är ju också en nivå av förändrat och synligt lärande. Naturligtvis. Att koppla den digitala tekniken till den fysiska omvärlden måste vara oerhört relevant för alla pedagoger, och kanske framför allt för våra elever. Det skapar nya sätt att tänka samtidigt som det också skapar ett helt nödvändigt sammanhang hos eleven.
När jag tänker på det så har det ju faktiskt funnits runt om mig mest hela tiden. First Lego Leuge, Geocaching, QR- kodning och animationer. Alla dessa former av digital teknik gör ju att tekniken leder eleven till ett fysiskt skapande, men det Carl Heath gjorde var att ta det till en ny nivå, där bara fantasin sätter gränser. Han visade b.la på det (numera) välkända Makey Makey konceptet där man på enkla sätt direkt kopplar ihop fysiska saker till datorn och förvandlar dessa till spelande pianon, tågvisslor eller andra former av ljud. Hans exempel där de arbetade med en elev som skulle träna på att gå på hela foten var ett fantastiskt bra, (och innovativt) sätt att tänka in den digitala tekniken på (se gärna klippet på YouTube eller här nedanför).

Tankarna kring de praktiskt-estetiska ämnen kommer snabbt till en när man funderar på det Carl Heath säger och visar. Slöjd, idrott och skapande verksamhet ligger nära till hands naturligtvis. Men också att ämnesintegrera och nyttja varandras olika kompetenser är andra tankar som snurrar runt i hjärnan. För snurrar gör det… Det blir direkt ganska stora tankar om vad man SKULLE kunna göra.

Titta gärna på #digiskols websändning. Det tar ungefär en timme i anspråk, men kommer ge dig många funderingar kring hur vi skulle kunna använda tekniken i skolan. På riktigt..

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *