BETT – arbete

Den som varit på BETT i London, eller SETT i Stockholm, eller på lust14 i Östersund vet vad det är frågan om.
Det presenteras och skapas MASSOR av ideér, inspiration och nya intryck. Så bra tänker ni…
Jo, visst är det bra. Men…

…det är inte förrän vi kommer hem som vi vet om konferensen varit bra eller inte.
Jag ska förklara mig.
Jag har fått frågan om resan till BETT varit bra, och jag har hela tiden svarat; ”Jo, det har varit otroligt bra, väldigt intensiva dagar, många nya intryck…”
Naturligtvis har det varit bra för mig personligen, annars skulle jag aldrig svarat så, men det var inte därför jag åkte iväg på den här resan. Jag åkte iväg med tanken om att kunna göra skillnad…   …när jag kommer hem!
Därför det är just detta det hela går ut på. Hur kan jag som representant för eleverna i Östersunds kommun (jag ser mig verkligen som det) ta med mig alla nya ideér och intryck hem så att det gör skillnad för eleven i Lit eller på Norra skolan?
När jag lyssnade på Dave Cormier om att öppna upp läroplanen, när jag imponerades av Ewan Macintosh processarbete och kreativa idéer, när jag besökte Bohunt school och såg hur eleverna fullkomligen älskade sin skola, när jag i alla otaliga diskussioner fick till mig andras erfarenheter kring skolutveckling så fanns alltid tanken helt närvarande;

”Hur kan jag ta med mig och omforma det här till eleverna i Östersund?”

Hur ska detta gå till rent praktiskt? Ja, som tur är åkte jag inte ensam. Chefer, rektorer och förskolechefer var med på resan och det är också det som gör att vi nu kan börja arbeta med BETT-resan på riktigt. Alla var med, alla diskuterade och alla nätverkade. Det innebär att vi nu har en plattform att stå på där det förändrande lärandet står i fokus, allt för att göra det bättre för eleverna. Vi kommer att bli en skolkommun att räkna med, vi kommer kunna ändra på vanor och traditioner som inte längre har sin trygga plats i skolan. Vi kommer kunna införa ny teknik och ett förändrat lärande. Det kommer dock inte ske över en natt eller två. Ibland kan vi känna som att vi slåss mot väderkvarnarna. Skolkulturer som verkat (och forfarande verkar) med anor från den industrirevolution som skedde på 1930 talet. Då utbildade vi eleverna till en specifik arbetsuppgift. Läraren var producenten och eleven konsumenten. Idag ser det annorlunda ut, väldigt mycket annorlunda, och vi inom svensk skola måste långsamt skynda oss att utveckla lärandet till nutiden.
Det allra första praktiska steget för oss som åkte till BETT är att vi ska träffas och delge våra olika tankar, ideér och reflektioner. Jag vet att många av rektorerna redan nu har börjat sprida sina erfarenheter till de medarbetare som inte var med. Det är också så vi är helt tvungna att göra för att omforma och transformera alla intryck till våra egna, och det är då det kommer ske en utveckling, det är då vi kommer göra skillnad för eleverna.

Just nu går jag och tänker på en sak som rektorn på Bohunt School visade oss, en slags sammanfattning för deras idé om hur utbildning ska bedrivas, men även en slags sammanfattning av mina tankar just nu. And hey… Det kommer komma många tankar här som förhoppningsvis kommer göra skillnad för eleverna…

…because learning needs to come first!!

Slutbild Bohunt School

Slutbild Bohunt School

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *