Immersion and Design Thinking

Immersion var det ord som fastnade i huvudet på mig under dagarna på Buemont Estate strax

CC BY SA Photo: Julian Evil

CC BY SA Photo: Julian Evil

utanför London.
Först var jag tvungen att googla på ordet, förstod inte riktigt vad det betydde. Immersion betyder, enligt Google Translate, nedsänkning.
Ja, varken du eller jag kanske blev klokare av att ha googlat översättningen…
Men alla tänkbara frågetecken rätades ut cirka fem minuter in på den utbildningsdag som jag deltog i och som leddes av och med Ewan MacIntosh.
Ewan MacIntosh är grundare av ”notosh”, som utvecklar, föreläser och håller utbildningar inom kreativitet, innovation och ”designtänkande” (design thinking) för skolor, rektorer och lärare men också inom näringslivet. Ewan har lång erfarenhet av skola då han själv är språklärare samt har arbetat som rådgivare inom skolutveckling åt den skotska regeringen.

Så här förklarade Ewan MacIntosh ordet ”immersion:
Först bad han oss att hålla för näsan i fem sekunder… … och andas ut.
Sedan bad han oss att hålla för näsan i arton sekunder…….   … och andas ut.
”That is immersion”, sa Ewan. När han bad oss att hålla andan i fem sekunder tänkte alla att;
”Jamen det är väl en ganska enkel sak”. Förväntningarna inför övningen blev således inte så stor och jag visste att det skulle gå bra.
När han sedan bad oss att hålla andan i arton sekunder tänkte en del att;
”Eh… okej. Klarar jag av det här? Kommer jag orka? Jo, men det kanske jag gör. Hur gör andra? Jag behöver bara ta ett djupare andetag och koncentrera mig mer” Förväntningarna ökade, tankarna blev flera, jag kollade in hur andra gjorde och koncentrationen ökade.
”That is immersion”

Immersion handlar i sin enklaste form om att fördjupa sig inom ett område eller en uppgift. Att ”dyka ner” i uppgiften på riktigt. Nu kanske inte det låter så väldigt revolutionerande, men Ewan har ett annat angreppsätt på det hela.
Han menar att immersion handlar om att du och jag ska observera och undersöka problemet eller området från alla tänkbara håll och perspektiv. I det läget gäller det att inte utesluta något. Det gäller också att undersöka vad andra ser och ha ett empatiskt tänkande (empasthise eye), det vill säga, sätta dig in hur den andra personen verkligen tänker och vad hen verkligen känner eller har sett. När du observerat och använt ”the empathise eye” så gäller det att prova antaganden som du identifierat.På det sättet så får du ganska snart feed-back på dina egna antaganden och du kan även se på problemet från andra perspektiv. När du provat det första antagandet så vill Ewan att vi fortsätter, att vi inte stannar vid den första idén eller tanken, utan fortsätter att prova, ur olika perspektiv och former. Ett viktigt förhållningssätt under hela arbetet med fördjupningen är att du själv inte ska anta att du vet lösningen på problemet.
Och du. Det är svårt! 😉

Inom skolan är vi ganska dåliga på det här sättet att tänka. Ewan menar att vi ofta går förbi ”immersion-zonen” allt för snabbt och därigenom missar kanske den ide´eller tanke som får problemet att lösa sig, Ofta så har lärare kommit på en idé som eleverna ska arbeta med eller på något sätt lösa, vilket betyder att de inte alls får möjlighet att delta i fördjupningen, eller att läraren introducerar ett arbetsområde men att elverna inte får riktigt den tid på sig att undersöka fler idéer än kanske den första eller andra.Ewan menar att eleverna behöver delta aktivt i den här ”immersion-zonen” och att det längre fram kommer att leda till ett större kreativt tänkande där nya (men genomförbara) ideér får en större plats än tidigare.

Efter immersions-zonen fortsätter arbetet med att försöka få ihop allt som uppkommit i fördjupningen. ”Bring it alla together”.
Ewan pratar då om att syntetisera lärandet. På vardagsspråk handlar det om att säga; ”Nu är jag klar. Stopp!” Det handlar alltså om att samla ihop alla antaganden, idéer och titta på det…
Finns det några motsägelser eller kombinationer som kan användas? Finns det något nytt som du kan identifiera? Ur det arbetet kommer det att komma en idé som du snabbt bearbetar (prototyping) för att sedan presentera för andra och få feedback. Feedback gör att du kan omformulera eller omarbeta idén så att den blir ännu bättre.

Processen som Ewan MacIntosh presenterar på ett imponerande sätt är ganska enkel, men han menar att vi ofta hoppar över dessa steg i processen väldigt fort, både hos vuxna och elever. En tanke hos mig personligen är att det är ganska obekvämt att lära sig på det här viset. Det kräver mod och nyfikenhet att anta utmaningarna som erbjuds inom ”Design thinking”.

Här nedanför kan du ta del av en snabbgenomgång av hur processen i ”Design thinking” går till. Jag kommer nog att återkomma fler gånger i andra inlägg kring Ewan macIntosh tankar om hur vi kan förändra lärandet till att bli mer kreativt och utmanande.
Och du. Om du varit till BETT (eller någon annan skolutvecklingskonferens), lyssna riktigt noga ca 4.20 in i filmen….

3 reaktion på “Immersion and Design Thinking

  1. Pingback: Lägesrapport prioriterat utvecklingsområde – SKA | Pedagog Östersund

  2. Mathias Inläggsförfattare

    Tack!
    Precis så.
    Och att vi vågar ha modet att stanna kvar i ”immersion-zonen”… Det är ju där alla goa idér skapas.

  3. Janna Scheele

    Filmklippet blev verkligen som ett bra komplement till det du redan förklarat i din bloggpost. Jag älskar hans sätt att tänka och det är verkligen så vi måste se på all utveckling!

    Vi blir aldrig klara och kan alltid bli ännu bättre!

    /Janna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *