Varför frågar vi inte?

Jag är så himla trött på debatten och tyckandet kring mobiltelefoner och ungdomar. Allt ifrån tidningarnas domedagsrubriker till snacket i personalrummet eller på middagen med vänner. Alla. OCH JA, JAG MENAR ALLA, har en åsikt om ungdomars användande av mobiltelefonen. Behöver jag tillägga att åsikterna är av negativ art, eller det kanske redan är underförstått?
Åsikterna spänner också över hela linjen, från att strålningen är livsfarlig, eller ljuset från mobilerna gör oss dumma i huvudet till att ungdomar använder mobilen för att störa oss vuxna rent generellt.
Jo, jag glömde också att mobilen är den enskilt största anledningen till våra ökade folkhälsoproblem idag.

Jo, jag är ganska upprörd. Jag borde kanske inte vara det eftersom detta mest troligt handlar om  ännu en Beatles-hysteri eller för den delen en videovålds-hysteri. För ni kommer väl ihåg de debatter som funnits sedan tidigare? För övrigt vet nog ingen under 10 år idag vad en video är för något…
Vi är ju så engagerade i frågan så – Vad är det ungdomar gör med sina mobiltelefoner?

Är det någon som frågat?

Alltså på riktigt…  …har du de senaste två veckorna frågat en 14-16 åring vad hen gör med sin mobiltelefon? Eller har du tagit reda på kunskap kring ungas användning av mobiltelefon och internet?
Inte? Ok, ingen fara. Du tillhör majoriteten av hur vi vuxna förhåller sig till användningen av mobiler och internet, och det känns ju ändå rätt tryggt och skönt. Eller?
I undersökningen ”Unga och medier” (Statens medieråd) uppger ålderskategorin 13-16 år att strax över 70% aldrig eller sällan pratar om vad de gör på internet eller surfplattan (med eller utan spel i fokus).
Sjuttioprocent!
Hur kan vi ens uttala oss om vad eller varför ungdomar använder sin mobiltelefon. Vilken referenspunkt använder vi oss utav. Vår egen?
Om man tittar vidare på undersökningen ”Unga och medier 2015” samt Svenskarna och Internet 2014 (och om man rent generellt frågar en 15 åring) så är det musik, film och serier som är helt dominerade medier som våra ungdomar ängar sig åt. Och ja, de tittar och lyssnar på nyheter, vilket i sig har ökat i omfattning under några år. Och nej, de läser inte tidningen eller tittar på traditionella medier, utan de använder sig av…  …mobiltelefonen.
De som skrålar mest över att mobiltelefonen har tagit över hand, samt att det finns ett missbruksbeteende rent generellt borde nu helt omedelbart ta upp TIDEN som en helt avgörande negativ faktor.
Jo, det tar tid. Mycket tid. Men det är inte tiden som är avgörande kring om det är ett positivt respektive negativt beteende, utan det är innehållet. (vilket slagits fast i den stora undersökningen EU Kids Online). Surprise??
Visst inte. Naturligtvis är det innehållet som är helt avgörande när vi tänker efter några sekunder. Det är också hela sensmoralen i mitt inlägg. Vi vuxna MÅSTE börja intressera oss för innehållet, vi måste kommunicera med våra ungdomar kring detta innehåll och skaffa oss mer kunskap för att i ett senare (och heeelt annat läge) kunna sätta de gränser som våra tonåringar så väl behöver!

Innan du får för dig att kommentera det jag skrivit vill jag att du läser igenom ett annat blogginlägg som jag skrev för någon vecka sedan. Bland annat skrev jag det här:
”Det är klart att vi ska vara oroliga över att ohälsan ökar, mycket beroende på att vi sitter still alldeles för mycket med en skärm framför näsan.

Det är klart att vi ska vara oroliga över tiden som spenderas framför en skärm.
Det klart att mobiltelefonen kan vara en bidragande orsak till distraktion i skolan.

Men. Min poäng är att det inte alltid behöver kopplas till att det är mobiltelefonen som är boven i dramat. Med några få slagningar på nätet kring ohälsans negativa siffror kan vi konstatera att sockerintaget (läs läskintaget) är en större bov.
Vi sitter still, men det kan också bero på att idrotten håller på att bli en klassfråga där många inte har råd att delta, eller att vi (ja, VI vuxna) håller på att organisera ihjäl idrotten (för övrigt en mycket personlig åsikt)
Att en elev tappar uppmärksamheten i skolan kan bero på att hen har det jobbigt hemma, mår fysiskt eller psykiskt dåligt eller för den delen tycker att undervisningen inte är tillräckligt intressant (vilket leder till en mängd olika följdfrågor…)”

Det är en mycket mer komplext samhälle som vi befinner oss i idag. Världen har kommit så mycket närmare, allt går mycket fortare och här behöver våra barn och ungdomar vägledning av kunniga vuxna. Det börjar med dig och mig. Det egna ansvaret som vuxen

Innan jag avslutar min skrivna text vill jag att du lyssnar på podden här nedanför. Podcast är för övrigt ett väldigt populärt Men lyssna på podden här nedanför. Det är tre stycken ungdomar som förklarar deras syn på användandet samt vad de faktiskt gör på nätet. Lyssna!

Statens mediepodd avsnitt 1: Ung och uppkopplad

….och när du lyssnat klart på podden kan du titta på filmklippet som visar ett heeelt annat perspektiv, men där mobiltelefonen finns med, som ett helt naturligt inslag. Med glädje. Med musik. Med texter. Med lustfyllt lärande.
Ni förstår när ni tittat… Trevlig midsommar!
A Visit From Kendrick Lamar — Best Day Of School Ever?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *