Hejdå utveckling! Hej utveckling!

Sista dagen innan semestern…

När jag kommer tillbaka är det helt nya arbetsuppgifter som väntar. I ett år ska jag driva och samordna ett projekt som heter (och håll i er, rubriken är lite lång) ”Långsiktig planering för att uppnå goda lär- och arbetsmiljöer i förskola och skola”
Det handlar om att försöka samordna alla tankar, prognoser, forskning och goda exempel så att vi framåt inte blir så sårbara när Östersund växer. Det handlar också om att hitta en flexibilitet i våra lärmiljöer där vi  känner trygghet och lugn, men också till kreativa kommunikationsplatser där möjligtvis kaoset står runt hörnet. Jag tar det som en positiv utmaning. För vi behöver det här. Östersund växer vilket är jättekul.

Det här innebär också att jag lämnar alla de uppdrag som jag tidigare haft här på Barn-och utbildningsförvaltningen. Utveckling av fritidshem, digitaliseringen i förskola och skola, stöd till rektorer, coachningen m.m m.m….
Det är inte utan en viss separationsångest som jag lämnar den grupp som varit bollplank och tankemotståndare under fem års tid. Jag kommer sakna alla diskussioner om skolutveckling, om PISA mätningar, om SALSA värden, om den senaste 1-1 forskningen, om det coachande förhållningssättet och hur vi ska kunna göra skillnad för eleven. På Twitter brukar man ibland tycka att det är ett gäng ryggdunkare som utbyter erfarenheter och diskuterar skolutveckling (vilket jag själv aldrig tyckt), men jag skulle då önska att den som har den åsikten skulle fått lyssna på alla våra möten och diskussioner. ”Ryggdunkeri” är sällan förekommande i vår Utvecklingsgrupp vilket jag tycker är en framgångsfaktor. Utan tankemotstånd, utan att vrida och vända på begrepp så kommer man ingenstans. Däremot är vi ganska bra på att ge varandra feed-back, vilket då är en helt annan sak än ”ryggdunkeri”. Tror att det är några på Twitter som behöver lära sig den skillnaden.
Jag kommer också att testa mina nätverk i de nya utmaningarna jag står inför. Det har jag förresten redan börjat göra. Och vet ni en sak…   … Det funkar faktiskt. Häromdagen ville jag ha tips på skolor som kanske gör samma resa som våra skolor står inför. Fick ett bra gensvar från människor jag förut haft bra diloger och tankeutbyten med, men då i helt andra frågor. För det är ju så det fungerar i vår verksamhet – allt hänger ihop. Det är ju den skolutveckling vi vill åt, att skapa helhetsbilder och lösningar som gör det bättre för eleverna. Likvärdighet. Delaktighet. En skola för alla!

Så hejdå utveckling! Hej Utveckling!

Inriktningen på mina blogginlägg kommer säkerligen att med tiden ändra karaktär, men det är fortfarande med fokus på att göra skillnad för barnet och eleven! Kapitel 1 och 2 i läroplanerna kommer troligtvis vara ännu mer aktuella nu när jag går in i ett stort och övergripande projekt om deras (och pedagogernas) lärmiljöer. Kapitlen  har cementerat mina två fötter på jorden, och det mina vänner, kommer inte att förändras i framtiden heller!

Så, trevlig sommar på er! Och kram på er Janna, Micke, Mattias, Anna, Mia, Lars, Birgitta, Lotta och Mi

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *